4. Światowy Kongres Tłumaczy Literatury Polskiej - Kraków 2017
Zgłoś uczestnictwo

Miejsce i data

08-12.06.2017
Centrum Kongresowe
ICE KRAKÓW
ul. Marii Konopnickiej 17,
Kraków 30-302
http://www.icekrakow.pl
 
wejście nr 3 od ul. Bułhaka
zobacz plan wejść i sal

10 czerwca - 11:30 - 13:00 - Warsztat IV

Tytuł: Współczesna polska literatura w teatrze

/prowadzi

Barbara Schabowska

O najciekawszych zjawiskach współczesnej polskiej dramaturgii i o tym, czym żyje dziś polski teatr opowiedzą reżyserzy Anna Smolar, Paweł Passini i Bartosz Szydłowski. Porozmawiamy o tym, które polskie teksty inspirują dziś twórców teatralnych i w jaki sposób współczesna literatura wpływa na teatr.

Goście

Anna Smolar

Polsko-francuska reżyserka teatralna, tłumaczka. Absolwentka literaturoznawstwa na Uniwersytecie Paryskim-Sorbonne, ukończyła również szkołę aktorską i warsztaty reżyserskie w Sudden Théâtre. 
W Polsce reżyserowała m.in. Zamianę Claudela w Teatrze Śląskim w Katowicach, Panią z Birmy o Aung San Suu Kyi w Teatrze Polonia w Warszawie, Obcego Alberta Camusa w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Pinokio w Nowym Teatrze w Warszawie, Aktorów żydowskich w Teatrze Żydowskim, Dybuka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Henriettę Lacks w Centrum Nauki Kopernik, Kopciuszka w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
Laureatka Paszportu Polityki 2016 w kategorii Teatr.
W 2016 roku dostała nagrodę za reżyserię spektaklu Dybuk w ramach ministerialnego konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Spektakl Aktorzy żydowscy dostał w 2016 Grand Prix na festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie i główna nagrodę aktorską dla zespołu na festiwalu Kaliskie spotkania teatralne w Kaliszu.
Autorka tłumaczenia na język francuski książki Grażyny Jagielskiej Miłość z kamienia.
 

Bartosz Szydłowski

Reżyser teatralny. Twórca niezależnego krakowskiego Stowarzyszenia Teatralnego "Łaźnia". 
Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz Wydział Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W teatrze debiutował w 1997 roku Słowami Bożymi Ramóna Valle Inclána w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego. W 1996 roku założył Stowarzyszenie Teatralne "Łaźnia", niezależną scenę teatralną, która od początku swojego istnienia prowadziła także interdyscyplinarną działalność kulturalną, przygotowywała projekty społeczno-edukacyjne i silnie angażowała się w życie lokalnej społeczności. Kolejne przedstawienia zrealizował w Teatrze "Łaźnia". Wystawiał dramaturgię współczesną: Pana Pawła Tankreda Dorsta (1999), Zabawę Sławomira Mrożka (2000) i najnowszą: po raz pierwszy w Polsce zrealizował na scenie dramat Sarah Kane, była to Miłość Fedry (2001), w 2002 roku wyreżyserował Tatuaż Dei Loher. Przygotował także spektakle na podstawie dramatów współczesnego polskiego dramatopisarza Pawła Jurka - Wściekliznę show, albo fajnych ludzi (2003) oraz Pokolenie porno (2003). W 2004 roku stowarzyszenie zmieniło siedzibę i nazwę. Obecnie Teatr Łaźnia Nowa działa na osiedlu Szkolnym w Nowej Hucie i nadal angażuje się w życie, tym razem nowohuckiej, społeczności. Kolejny spektakl Szydłowskiego Edyp. Tragedia nowohucka (2006) uniwersalne sensy dramatu Sofoklesa wpisywał właśnie w nowohucką rzeczywistość (pierwsza wersja spektaklu powstała w 2005 roku). Potem reżyser pokazał baśniowe Krwawe wesele, czyli muzyczną opowieść o cygańskim sercu na motywach Krwawych godów Federico Garcii Lorki (2007), dla którego punktem wyjścia stały się cygańskie pośmiertne wspominki, i współcześnie potraktowaną Moralność pani Dulskiej, czyli w poszukiwaniu zagubionego czakramu na podstawie dramatu Gabrieli Zapolskiej (2009) - spektakl o moralnym zepsuciu, w którym można było jednocześnie odnaleźć kpinę z krakowskich i nowohuckich stereotypów.

Źródło: http://culture.pl/pl/tworca/bartosz-szydlowski
 

Paweł Passini

Reżyser teatralny, kompozytor, muzyk. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował Dybbuka Szymona An-skiego (Teatr Nowy w Poznaniu, 2004). Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował ponad 40 spektakli.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa i Słownik Chazarski – Dzieci Snów Milorada Pavicia, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię Klątwy Stanisława Wyspiańskiego oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za Morrison/Śmiercisyn Artura Pałygi (Opolski Teatr Lalki i Aktora, 2013). Swoje autorskie spektakle Turandot (neTTheatre w Lublinie, 2009) oraz Kukła. Księga Blasku prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theater Award.

Źródło: http://www.opera.poznan.pl/pl/pawel-passini

Organizator

Obsługa Kongresu